Matkapäiväkirja: JCI Maarianhaminan vuosikokous
18.1.2009

Neljä amandaa matkasi twinning-kamarimme JCI Maarianhaminan vuosijuhlaan. Samalla matkalla pohdittiin myös konkreettista toteutusta twinning-toiminnalle.

Maarianhaminan Nuorkauppakamari, jonka kanssa solmittiin kesän Euroopan Konferenssissa Turussa twinning-sopimus, kutsui Havis Amandan Nuorkauppakamarilaiset vuosikokoukseen ja vuosijuhlaansa 17.1. Matkaan lähtivät Tuula Erolainen, Suvi Nurme, Minna Korkia-aho ja Lotta Soini.

Lauantai klo 9:30
Heti matkan alkuvaiheissa varmistettiin, että Maarianhaminan kanssa tehtävä twinning kuuluu todella kansainvälisen toiminnan pariin. Neljän hengen iskujoukko käveli terminaalista toiseen etsien lähtöselvitystiskiä, joka löytyi lopulta ulkomaanterminaalin lomalentoaulasta.

Lähdössä matkaan Air Ålandilla

Lentomatkan jälkeen kaikki odottivat jo innolla reissun tapahtumia

klo 11:00
Maarianhaminan vuoden 2008 presidentti Nina Danielsson sekä INT 2008 Anette Jansson olivat luvanneet majoittaa meidät koteihinsa. He olivat meitä vastassa kentällä ja ohjelmassa oli lounas ihastuttavassa puutalossa sijaitsevassa kahvilassa, viime hetken shoppailua ostoskeskuksessa, kamarilaisten tapaaminen vuosijuhlavalmistautumisten lomassa sekä valmistautuminen iltaan.

klo 17:30
Ilta aloitettiin vuoden 2009 presidentin Maria Hellmanin tarjoamilla cocktaileilla. Siellä tapasimme myös Maarianhaminen toisen twinning-kamarin Tukholman edustajat, joita oli paikalla kuusi. Cocktaileilta menimme Hotelli Arkipelagoon, jossa järjestettiin kamarin vuosikokous. Kokous pidettiin amandojen kunniaksi poikkeuksellisesti englanninkielellä.

Suvi ja Tuula vuosikokouksessa.

Oli todella mielenkiintoista päästä näkemään maarianhaminalaisten vuosikokouskäytännöt. Perinteiden mukaisesti kokouksessa vaihdettiin myös presidentin käädyt sekä tehtiin mielenkiintoiset hallituksenvaihtoseremoniat. Palkinnot jätettiin jaettavaksi iltajuhlassa.

klo 20:00
Vuosikokouksesta siirryttiin Sittkof-ostoskeskukseen, jonka Nikolaj Café & Brasserié, jossa olimme päivällä kahvitelleet, oli muuttunut huikeaksi iltajuhlapaikaksi. Illallinen maistui kaikille mainosti ja sen lomassa jatkettiin vuosikokousta palkintojen merkeissä.

Havis Amandan Nuorkauppakamarin presidentti Tuula Erolainen piti vuosijuhlassa puheenvuoron ja Suvi Nurme esitti upean tanssiesityksen. Muistamisten ohella Amanda Friend -paidat saivat uudet omistajat Maarianhaminan vuoden 2009 presidentistä Mariasta ja INT:sta Harriet Bodö:stä. Ilta jatkui verkostumisen ja bändin musiikin merkeissä.

Pres Tuula Erolainen ja JCI Maarianhaminan pres 2009 Maria Hellsten ja INT Harriet Bodö

Sunnuntai klo 13:00
Sunnuntaiaamuna maahan oli satanut pieni valkoinen lumipeite. Amandat ja Maarianhaminan edustajat kokoontuivat suunnittelemaan konkreettista twinning-toimintaa maarianhaminalaisten klubitalolle. Yhteistä tekemistä löytyikin helposti. Päätettiin muunmuassa, että amandat ja maarianhaminalaiset aloittavat perinteen yhteisestä kokoontumisesta, jonka järjestysvuoro vaihtuu vuosittain.

Lotta ja Minna kävelyllä kohti maarianhaminalaisten klubitaloa.

Twinning-toiminnan suunnittelua. Kuvassa vasemmalta oikealle: Nina, Anette, Suvi, Tuula, Minna ja Carl.

klo 14:30
Suurten suunnitelmien jälkeen käytiin syömässä lounas amerikkalaishenkisessä Dino's ravintolassa. Juttu luisti erinomaisesti, eikä ole epäilystäkään, etteikö yhteistyöstä tule vuosien varrella erittäin hedelmällistä. Kohta oli jo amandojen aika suunnata lentokentälle ja kohti Helsinkiä.

Twinning-toiminnan alkumetreillä Carl, Maria, Nina, Suvi, Anna-Lena, Harriet, Tuula, Anette ja Minna.

Havis Amandan Nuorkauppakamari esittää lämpimät kiitokset Maarianhaminan kamarille. Matka oli todella onnistunut ja twinning-toiminta käynnistyi mukavasti. Kamarilla on saman suuntaisia kiinnostuksen kohteita kuin amandoilla ja kamarit voivat antaa toisilleen paljon tietoja ja voimavaroja.

Matkan parasta antia olivat uudet ystävät, home hospitality ja twinning-toiminnan konkretia. Oli mukava tavata myös Maarianhaminan toisen twinning-kamarin Tukholman edustajia ja vertailla heidän tekemäänsä yhteistyötä omiin suunnitelmiimme. Kielikylpy antoi lisäksi uskoa omaan viittomakielen osaamiseen. Toivotaan, että kaikki amandat lähtevät innolla mukaan twinning-toimintaan, sillä reissulla todistettiin vanha sanonta todeksi: Twinning is winning.

Lisää kuvia reissusta löytyy Intrasta.